Idag står det anrika Märklin inför bödeln. Ett försök att rekonstruera det världskända företaget har gott om intet då över 100 potentiella finansiärer tackat nej, och idag står det sista försöket till kreditgivarna – att de avskriver skulderna.

Frågan är dock betydligt djupare än så, och rekonstruktionen är endast ett symtom på det underliggande och verkliga problemet. Produkterna och hantverket är lysande, detaljrikedomen och materialval likaså. Men kunderna är idag främst samlare, och dessa samlare är “män födda på 1920-30-talet” och därmed en försvinnande skara. Det positiva är att dessa samlare är hängivna och verkligen lever med och för sina tåg. Den negativa är att de kommer dö ut, och att ingen nyrekrytering sker.

Kan man inte nå nya målgrupper med sina produkter är tidsspannet som man kan sälja sina produkter/tjänster begränsat, hur bra eller unika dessa produkter/tjänster egentligen är. Och att som Märklin leva ett statiskt liv i en dynamisk omvärld, är dömt att misslyckas.

Idag snurrar tiden fortare och fortare; tiden du har på dig att sälja din produkt/tjänst förkortas hela tiden: konkurrenter kopierar, fler konkurrenter dyker upp, kunderna förändrar sitt erbjudande, ekonomisk recession… listan kan göras lång.

Din enda möjlighet att överleva är att utveckla din produkt/tjänst, leva och agera dynamiskt. Detta ställer krav (större och större) på produktutvecklare och affärsutvecklare, och alla andra ansvariga i utvecklingskedjan. Den enda vägen framåt är utveckling och resursallokering på de offensiva åtaganden.

I USA stimuleras ekonomin gång på gång, även idag när deras arbetslöshet är historiskt hög: ca 15%. Det är tillväxten som är motorn och måste vara så, resonerar man (tydligen). I Europa kapar man kostnader, dvs hanterar nedgångar med negativa åtgärder, som leder till mer negativa tankar och så vidare. Negativism föder negativism, och som ovan inte sällan en nerläggning (om det nu blir så).

Sensmoral: Våga agera positivt och framtidsskapande – var kreativ och innovativ, och utveckla: produktutveckla. Om du stannar i (till)växten eller låter bli att utvecklas blir du både omkörd och frånkörd.

Author

claes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *