Den svenska staten har godkänt en ansökan om att göra fildelning till en religion.
Efter ett beslut av kammarkollegiet innan jul har Det Missionerande Kopimistsamfundet nu godkänts som ett religiöst samfund. Ett av samfundets religiösa budskap är att fildelning är heligt och centralt för samfundets religiösa verksamhet.Religionen som fått namnet kopimism har i nuläget cirka 3 000 anhängare i ett tiotal länder, en tredubbling sedan mitten av förra året. Det Missionerande Kopimistsamfundet grundades i 2010 av Isak Gerson, filosofistudent och numera även överstepräst över kopimism.
– Det är ett stort steg för kopimismen att vår tro har blivit erkänd av svenska staten. Förhoppningsvis innebär det att vi nu äntligen kan börja utöva vår tro utan hot om repressalier, skriver Isak Gerson missionsföreståndare och högste andlige ledare för samfundet på samfundets webbplats.
Namnet Kopimi kommer från det engelska ordet ”copy me”, och Isak Gerson hoppas att flera kommer att ansluta sig till hans religion, antingen officiellt eller privat.
Kopimismens tro är uppbyggd kring följande grundprinciper:
- Kopiering av information är etiskt rätt
- Spridande av information är etiskt rätt
- Remixande är en heligare typ av kopiering än den perfekta, digitala kopieringen, då remixande är korskopiering av en mångfald av information
- Att kopiera eller remixa information som förmedlats av en annan person ses som en akt av respekt och ett starkt uttryck för acceptans och kopimistisk tro
- Internät är heliga
- Kod är lag
I en intervju med Torrentfreak uppger Isak Gerson att han hoppas hans följeslagare kommer att kunna uppbära den svenska religionsfriheten och inte bli trakasserade för sin tro av svenska myndigheter.
magnus
hahahaha!