Titta på tabellen vid sidan om. Där ser du den underbara korrelationen mellan försäljning och intäkt – not! Den som säljer mest tjänar inte alltid mest, utan det är den som har den största marginalen som tjänar mest.

Den översta grafen visar marknadsandelar för mobiltelefontilverkare under Q4 2010 globalt. Den mellersta visar de åtta (8) största tillverkarnas försäljningsandelar, och den nedersta visar  de åtta (8) största tillverkarnas vinster/aktie.

Titta på de två nedersta och se på Apple: de har ca 15% av försäljningen, men ca 50% av vinsten! Vad säger detta? Jo, Apple har en prispremie, och detta är inget nytt för alla i branschen och några till…

Men vad kan man ta för lärdom av detta, och kan man göra likadant?

Naturligvis går det, fast det är inte lätt. Att sedan det är just Apple som har dessa fina siffror kanske inte förvånar andra: de är inte okända för olika typer av gärningar för att nå sina mål. Ett exempel är att de köpte upp alla hårddiskar under en tid för att hindra konkurrenter att kopiera iPod.

Men i grunden måste organisationen ha medarbetare som tror på visionen och kan axla rollen som varumärkesambassadör och kulturskapare. Det räcker inte att vara duktig som ekonom, jurist eller vad det nu är, du måste tillföra mer – dyrka organisationen. Sen måste naturligtvis kunderna ta dig till ditt hjärta.

Vad skall jag göra då för att få denna prispremie?
Satsa på de immateriella värdena, prata med din kunder och se till att de blir fans. Bygg en (stam)kultur som alla vill bli medlemmar av, och där man känner tillhörighet och gemenskap. Scanna marknaden, finn din nisch och våga vara annorlunda – dvs våga tro på din grej. Aliera dig med likasinnade och kanske, framförallt, var envis.

Vad mer behövs, låt höra?

Thanks to asymco for pic.

Author

claes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *